Hore

Samyang AF 50mm F1.4 FE

Objektívov pre Sony CSC, kvalitných a za dobrú cenu, je ako šafranu. Tretie značky zatiaľ s ponukou váhajú. O to viac si treba ceniť aktivitu Samyangu.

Sony vyrába výborné CSC fotoaparáty. Problémom je ponuka objektívov. Žiadna koncepcia budovania portfólia, vysoké ceny často s nezodpovedajúcou kvalitou. Slabá je aj podpora zo strany tretích výrobcov. Veľa užívateľov Sony má problém vyskladať si cenovo dostupnú výbavu. Svetielko nádeje prináša kórejsky Samyang. U neho sme zvyknutý na kvalitné manuálne objektívy. O to prekvapujúcejšie bolo predstavenie dvojice objektívov s E-bajonetom a navyše sa automatickým zaostrovaním. Ako majiteľ Sony A7II som sa tomu samozrejme potešil.

Prvý dojem

Po vybalení z krabice som musel konštatovať, že objektív je spravený veľmi pekne. Solídne spracovanie, poctivá hmotnosť. Toto nevyzerá na nejaký lacný plasťák. K objektívu je pribalená účinná slnečná clona a aj pekné a kvalitné mäkké puzdro.

Jediným pohyblivým dielom je prstenec manuálneho zaostrovania. Žiadne prepínače. Priemer filtra 67 mm, ten mám na viacerých objektívoch, takže filtre netreba dokupovať. Moderný a čistý dizajn sa k fotoaparátom Sony hodí. Keby bol ozdobný pásik modrý a nie červený, vyzeral by ako od Zeissu. Takže prvý dojem, výborný.

Špecifikácia

Samyang AF-50/1,4 FE je objektív špeciálne navrhnutý pre CSC fotoaparáty Sony. I keď je myslený najmä ako záklaďák pre plnoformátové fotoaparáty radu A7 (uhol záberu 47°), použiť ho môžete aj na APS-C modeloch, kde uhlom záberu bude zodpovedať portrétnemu ohnisku 75 mm (uhol záberu 31,4°).

Svojimi parametrami konkuruje o dosť drahšiemu objektívu Sony Planar T* FE 50mm f/1.4 ZA (Zeiss). Najväčším konkurentom mu je však Zeiss 55/1,8, výnimočný objektív s o niečo horšou svetelnosťou a o poznanie vyššou cenou.

Optickú sústavu tvorí 9 členov v 8 skupinách, tri sú asférické. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 45 cm. Zväčšenie je 0,15-násobné. Clona s kruhovým otvorom má 9 lamiel.

Hmotnosť objektívu je 585g pri rozmeroch 97,7 x 73,5 mm. Priemer filtra je 67 mm.

http://www.samyanglensglobal.com/product/detail.do?SQ=35

Objektív v praxi

Objektív som vyskúšal na mojom vlastnom fotoaparáte Sony A7II. 50 mm je esenciálnym objektívom, kedysi neodmysliteľne patriaci k zrkadlovke. Svetelnosťou F1,4 sa však pýšia profesionálne objektívy, nie tie základné. Takýto objektív je snom každého pokročilého fotografa.

Za posledné roky som si zvykol, že objektívy sú bezhlučné. Tento pri zaostrovaní bzučí, nie je to ale príliš hlasité. Skôr mi vadí, že objektív nezaostrí naraz, ale musí najprv zaostriť kúsok dopredu a potom sa vráti. Za horších svetelných podmienok je zaostrovanie niekedy zúfalé. Ale nie je to len chyba objektívu. Sony A7II nepatrí medzi rýchlikov, čo sa týka zaostrovania.

Rýchle zaostrovanie nie je prednosťou fotoaparátov radu Sony A7. Dosť záleží od objektívu. Moje Zeiss Batis určite rekordy netrhajú. Kontinuálne zaostrovanie nezvládajú vôbec. Preto som nemal nadpriemerné očakávania. Najmä, keď je to prvá generácia objektívov Samyang, ktorá má automatické zaostrovanie. Stačí ak zaostrovanie nebude tragické.

Vyššie som písal, že objektív musí pri zaostrovaní prebehnúť tam a späť. Zo začiatku je to nezvyk, na ktorý si ale po pár hodinách zvyknete.

Osobne by ma potešilo, keby objektív lepšie zvládal fotenie detailov. Rovnako ako iné základné objektívy, ani tento bohužiaľ neposkytuje lepšiu mierku zväčšenia.

Kvalita

Začnem chromatickou chybou, ak je objektív odclonený prejavuje sa malá predo-zadná chromatická chyba, typická pre vysokosvetelné objektívy. Je len málo rušivá a po priclonení vás už nebude trápiť. Klasická chromatická chyba je korigovaná výborne, neprejavuje sa ani v protisvetle.


Pri otvorenej clone vidno menšiu predo-zadnú chromatickú chybu, tak typickú pre vysokosvetelné objektívy.

Vinetácia, aj pri plne otvorenej clone, je malá a prakticky ju netreba korigovať. Od clony f/2,5 to platí dupľovane. Objektív má malé súdkovité skreslenie. Korigovať ho budete len pri detailných záberoch dverí a okien.


Bokeh objektívu je neutrálny, chýba mu trochu jedinečného charakteru, aký má napr. Zeiss 55/1,8.

Najviac vás, rovnako ako mňa, zaujíma, či je objektív ostrý, hlavne na nízkych clonových číslach. To preverí mihalnicový test. Pri plne otvorenej clone je kresba jemne mäkšia. Ostrosť je veľmi dobrá a po miernom softvérovom doostrení budú spokojní aj nároční fotografi. Detailné portréty sa na plnú dieru fotia málokedy, kvalita objektívu vám v tom nebude brániť. Problematická je tu veľmi malá hĺbka ostrosti.


Detailný portrét väčšinou nefotíme na “plnú dieru”, ale pri testovaní si to každý fotograf vyskúša, aby zistil limity objektívu. Obraz je máličko mäkší, ale stačí len mierne doostriť a ostro vykreslená bude každá mihalnica.

Ak vás zaujíma kresba aj po krajoch obrazu, pri clone f/1,4 je stred fotografie slušne ostrý, kresba sa smerom ku krajom zhoršuje. Extrémne rohy sú už viditeľne mäkké. Celková kresba sa po priclonení na f/2,5 zlepší, najkrajnejšie rohy ostávajú mäkšie. V rohoch sa kresba výrazne zlepší od f/5,6.  Po celej ploche obrazu je ostrosť výborná pri clone f/9. To využijete, ak objektív použijete na fotenie krajiny, architektúry, či reprodukovaní obrazov.

Záver

Ako užívateľ systému Sony FE (plnoformátový CSC) som mierne (mierne povedané) znechutený politikou Sony. Zlákal má plný formát v kompaktnom tele, ktorý sa mi videl ako dobrá alternatíva k zrkadlovke. Ukázalo sa, že všetko kvalitné od Sony je neskutočne drahé. Naviac portfólio nie je kompletné. Podpora tretích výrobcov je minimálna. Preto si krok Samyangu treba vážiť, najmä keď konečne do objektívov zabudovali automatické zaostrovanie. Práve absencia AF brzdila lepšie využitie Samyang objektívov.

Samyang AF 50/1,4 FE mi veľmi pripomína zväčšený Zeiss FE 55/1,8 ZA. Cenovo je medzi ním a relatívne lacným záklaďákom Sony FE 50/1,8. Celkové spracovanie je kvalitnejšie a luxusnejšie ako u Samyangov, ktoré som testoval. Dizajnovo sa objektív k hranatým Sony A7-čkam hodí.

Objektív poskytuje dobrú kvalitu aj pri plne otvorenej clone. Len málo ho trápia optické chyby. Z tohto pohľadu sa investícia do objektívu vyplatí. Jeho plnému využitiu bráni pomalšie zaostrovanie. Chcelo by to zapracovať na firmvéri objektívu i fotoaparátov Sony. Pomalé zaostrovanie dosť zráža úžitkovú hodnotu objektívu. Ak hľadáte objektív na reportáž, tento to nie je. Samyang zvládne fotenie statických portrétov, zátiší a iných žánrov, kde rýchly AF nepotrebujete.

Samyang vykročil správnym smerom, keď do objektívov začína dávať automatické zaostrovanie. Správna je i voľba premiérového systému, pre FF CSC Sony sú objektívy drahé. Samyang môže byť v budúcnosti zaujímavou alternatívou. Verím, že u ďalších objektívov zapracuje na rýchlosti zaostrovania. Držím palce.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
smartin
2017-03-21 22:14:31
Produktova fotografia objektivu a lamely nakrivo. Svetelne "kruzky" budu "nadherne".
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia